T: Budowa komputera.
Komputer (z ang. computer od łac. computare – liczyć, sumować; dawne nazwy używane w Polsce: mózg elektronowy, elektroniczna maszyna cyfrowa, maszyna matematyczna) – maszyna elektroniczna przeznaczona do przetwarzania informacji, które da się zapisać w formie ciągu cyfr albo sygnału ciągłego.
Mimo że mechaniczne maszyny liczące istniały od wielu stuleci,
komputery w sensie współczesnym pojawiły się dopiero w połowie XX wieku,
gdy zbudowano pierwsze komputery elektroniczne. Miały one rozmiary
sporych pomieszczeń i zużywały kilkaset razy więcej energii niż
współczesne komputery osobiste (PC), a jednocześnie miały miliardy razy mniejszą moc obliczeniową.
Małe komputery mogą zmieścić się nawet w zegarku i są zasilane baterią. Komputery osobiste stały się symbolem ery informatycznej i większość utożsamia je z „komputerem” właśnie. Najliczniejszymi maszynami liczącymi są systemy wbudowane sterujące najróżniejszymi urządzeniami – od odtwarzaczy MP3 i zabawek po roboty przemysłowe.
Podstawowe elementy komputera.
Większość współczesnych komputerów opartych jest na tzw. architekturze von Neumanna (od nazwiska Johna von Neumanna), tj. składa się z trzech typów podstawowych elementów:
- procesora
– podzielonego na część arytmetyczno-logiczną czyli układu, który
faktycznie wykonuje wszystkie konieczne obliczenia oraz część sterującą
(często obok CPU obecny jest także GPU, czy procesor dźwięku).
- pamięci RAM
– (od ang. Random Access Memory) czyli układy scalone, które
przechowują program i dane (umożliwia to m.in. samomodyfikację programu)
oraz bieżące wyniki obliczeń procesora i stale, na bieżąco wymienia
dane z procesorem
- urządzeń wejścia/wyjścia – które służą do komunikacji komputera z otoczeniem.
Typy komputerów
Współcześnie komputery dzieli się na:
- komputery osobiste („PC”, z ang. personal computer) – o rozmiarach umożliwiających ich umieszczenie na biurku, używane zazwyczaj przez pojedyncze osoby
- komputery domowe – poprzedniki komputerów osobistych, korzystające z telewizora, jako monitora.
- konsola – komputer wyspecjalizowany w programach rozrywkowych. Zazwyczaj korzysta z telewizora jako głównego wyświetlacza. Posiada ograniczone oprogramowanie przygotowane do wydajnego uruchamiania programów i gier. Na niektórych modelach można zainstalować inny system operacyjny i wykorzystywać do specyficznych zastosowań, np. procesory graficzne konsoli PS3 nadają się np. do łamania różnego rodzaju kodów.
- komputery mainframe – często o większych rozmiarach, których zastosowaniem jest przetwarzanie dużych ilości danych na potrzeby różnego rodzaju instytucji, pełnienie roli serwerów itp.
- komputery gospodarcze – używane w gospodarstwach rolnych w celu efektywnego sterowania procesami produkcyjnymi.
- superkomputery – największe komputery o dużej mocy obliczeniowej, używane do czasochłonnych obliczeń naukowych i symulacji skomplikowanych systemów.
- komputery wbudowane – (lub osadzone, ang. embedded) specjalizowane komputery służące do sterowania urządzeniami z gatunku automatyki przemysłowej, elektroniki użytkowej (np. telefony komórkowe itp.) czy wręcz poszczególnymi komponentami wchodzącymi w skład komputerów.
Jednostka systemowa (zwana także jednostką centralną lub komputerem) – zasadnicza część zestawu komputerowego
zawierająca najważniejsze elementy składowe komputera, zawarte we
wspólnej obudowie, stanowiąca zazwyczaj jednostkę handlową. W zależności
od konstrukcji danego typu komputera, zawiera: zasilacz, płytę główną z procesorem, pamięcią operacyjną
oraz porty do komunikacji z pozostałymi składnikami zestawu
komputerowego. W skład jednostki centralnej mogą wchodzić również dalsze
składniki jak dysk twardy, karty rozszerzeń, itd.
Od czasów wydania charakterystycznej wizualnie serii komputerów iMac wygląd jednostki systemowej stał się przedmiotem zainteresowania producentów i użytkowników popularnych komputerów osobistych.
Wcześniej ich obudowy były zwykle jednolicie szare w kształcie
prostopadłościanu, inne projekty plastyczne można było spotkać tylko
wśród modeli komputerów markowych.
Samodzielne dostosowywanie wyglądu pecetów przez użytkowników określa się jako modyfikowanie komputera (ang. case modding) i jest analogiczne do zjawiska tuningu w motoryzacji.
Pojęcie to wprowadzono by odróżnić je od używanego wcześniej w kontekście ściśle informatycznym, gdzie jednostka centralna (CPU) oznacza procesor wraz z pamięcią operacyjną.
Urządzenie wejścia-wyjścia, urządzenie we/wy, urządzenie I/O służy do komunikacji systemu komputerowego z jego użytkownikiem
lub innym systemem przetwarzania danych. Urządzenie wejścia-wyjścia
służy często do zamiany wielkości fizycznych na dane przetwarzane przez
system lub odwrotnie. Np. mysz komputerowa przetwarza ruch ręki, odbiornik GPS aktualne położenie geograficzne, a monitor komputera przetwarza dane komputerowe na obraz.
Dane wejściowe to te, które są przekazywane do systemu, a dane wyjściowe to te, które z systemu są wysyłane.
- urządzenia wejścia to np.:
- klawiatura
- mysz komputerowa
- skaner
- dżojstik
- mikrofon
- odbiornik GPS
- czytnik linii papilarnych
- kamera internetowa
- urządzenia wyjścia to np.:
- monitor
- drukarka
- głośniki
- słuchawki
- brzęczyk
- ploter
- urządzenia wejścia i wyjścia to np.:
- karta sieciowa
- modem
- ekran dotykowy
- moduł Bluetooth
- moduł IrDA
- złącze USB
- wszelkie inne nośniki danych z możliwością zapisu i odczytu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz